ponedeljek, 24. julij 2023

Anića kuk (via ferrata) 2023

Anića kuk je največja in najznamenitejša stena na Velebitu in na Hrvaškem. Stena je visoka preko 300 metrov, med alpinisti pa je poznana zaradi številnih plezalnih problemov, razvejanosti in previsov. Posebno izstopa previs Klin.

Vrh je na n.m. višini 712 metrov in je označen z napisom na skali.

Vrh je mogoče doseči (poleg plezalnih smeri) po planinski pešpoti (to sem izbral za sestop) iz Nacionalnega parka Paklenica oziroma kanjona Velika Paklenica ali po ferati prav tako iz smeri kanjona Velika Paklenica (to sem izbral za vzpon). Obe poti se lahko kombinira v lepo krožno pot, torej vzpon po ferati in sestop po planinski poti. Spremljajo nas markacije, na planinski pot pa najdemo tudi kažipote.

Uradno ne gre za ferato in tudi ni vrisana na zemljevidih (v času tega zapisa sem jo vnesel v zemljevid OSM - Đuzin silaz (via ferrata). Kot navedeno zgoraj, ferata ni označena s kažipoti, dejansko je namenjena spustu plezalcev v dolino, in se imenuje tudi Đuzin silaz (proti vrhu ferate je na skali napis "Đuzin"). Ferata nima skob ali drugih pomagal, za varovanje je le pletenica, vpeta v plezalne "kline". Zahtevnost je B/C.

(na informativni tabli je ferata delno označena kot "penjački silaz")

Vstop v ferato je iz kanjona Velika Paklenica (NP Paklenica, plačljiv vstop, parkiramo na koncu parka), kjer je potrebno pri kažipotu "Veliki Ćuk" zaviti s sprehajalne poti proti steni (torej pred mostom desno), pri čemer se držimo malenkost levo, saj desna smer pripelje prav tako do jeklenice, vendar za plezalno pot na Veliki Ćuk.

(tukaj zavijemo desno oz. sledimo kažipotu)

Po nekaj minutah od kažipota dosežemo prvi sklop jeklenic (ferata ima na svoji trasi 5 delov zavarovanih z jeklenicami). Do te točke ni nobenih oznak oziroma markacij. Ko prepležemo prvi sklop jeklenic, pa se pojavijo markacije za nadaljevanje poti. Pot je lepo označena do samega vrha (s klasično Knafeljčevo markacijo ali rdečimi črtami). Kar nekaj časa nadaljujemo po melišču, da dosežemo naslednje jeklenice.

(pot po melišču)

(na vrhu melišča napis Đuzin)

(nadaljevanje ferate)

Ferata nato poteka po jeklenici, ko dosežemo zahodni greben in se odpre lep razgled na Starigrad.

(Starigrad, hotel Alan)

Ko se končajo jeklenice, sledi še približno 30 minut hoje po grebenu in ostrih skalah. Vrh je označen z napisom na skali, malo pod vrhom je tudi žig ter kovinska škatla s "spominki". Vpisne knjige ni bilo.

(vrh in razgledi)

Z vrha sestopimo po planinski označeni poti v smeri zahodnega grebena. Približno pol ure spusta poteka po ostrih skalah, nakar se pot nadaljuje po običajni planinski poti, deloma skozi gozd, po melišču. Ta pot je označena tudi s kažipoti in zapisom časa.

(spust končamo s priključitvijo na sprehajalno pot po kanjonu, malo višje, kot smo začeli ferato)

(utrinek s poti)

Vzpon po ferati do vrha traja slabe 3 ure (turistični tempo s slikanjem), spust pa približno uro in pol (do sprehajalne poti).

(ferata, posnetki YT, jeklenice)

(slika sledi-route in višinski profil)

Za POI in načrtovanje uporabite podatke iz Garmin OpenTopo (OSM).